تأسیسات زیرزمینی جزء لاینفک جامعه مدرن بوده و برای کاربردهای متعددی شامل متروها و خطوط راه آهن، بزرگراهها، انبار مصالح و انتقال آب و فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد. تأسیسات زیرزمینی ساخته شده در نواحی متأثر از فعالیت زلزله باید در برابر هر دو بارگذاری زلزله و استاتیکی مقاومت کنند. با مرور موارد تاریخی اثرات زلزله روی اینگونه سازه ها ملاحظه میشود که نرخ خرابی آنها نسبت به سازههای روزمینی پایین تر است. در عین حال در زلزله های اخیر مانند زلزله سال 1995 کوبه ژاپن، زلزله های 1995 چی چی تایوان، زلزلههای 1999 کوکائلی ترکیه، سازههای زیرزمینی دچار خسارت عمده ای شده اند.
با توجه به اینکه در مورد مقایسه عملکرد لرزهای تونل های تکی و دوقلو مطالعات کمتری انجام شده است در این مطالعه، با استفاده از روش المان محدود، عملکرد لرزهای تونل تکی و دوقلو در هنگام وقوع زلزله در شرایط کرنش صفحه بررسی شده است. از موارد قابل توجه درباره پاسخ لرزه ای سازه های زیر زمینی در نظرگیری پارامترهای مختلف مؤثر بر این پدیده نظیر خواص ژئوتکنیکی و عمق قرارگیری تونل میباشد تا مقایسهای از تغییر شکل و نیروهای داخلی بوجود آمده از تونلها را داشته باشیم.
نتایج حاصل از مقایسه عملکرد لرزهای تونل تکی و دوقلو نشان میدهد که مقادیر نیروهای به وجود آمده در تونلهای تکی و دوقلو به هم نزدیک بوده، به همین دلیل با قاطعیت نمیتوان در مورد نیروهای داخلی به وجود آمده اظهار نظر کرد و همچنین تغییر مکان در عمقهای 15 و30 متری با مشخصات مختلف ژئوتکنیکی در فاز استاتیکی در تونلهای تکی کمتر از تونلهای دوقلو است که این امر ناشی از آزاد شدگی تنش و ضعیف شدن خاک در اثر حفر تونل دوقلو میباشد، درحالی که تغییر مکان در عمق 10 متری با مشخصات مختلف ژئوتکنیکی خاک در فاز استاتیکی در تونلهای تکی بیشتر از تونلهای دوقلو میباشد که احتمال این روند به دلیل تأثیر عمق قرارگیری، میتواند باشد. تغییر مکان در در عمقهای 10، 15 و 30 متری با مشخصات مختلف ژئوتکنیکی خاک در فاز دینامیکی، در تونلهای تکی بیشتر از تونلهای دوقلو میباشد که علت آن میتواند اندر کنش تونلهای دوقلو باشد.
کلمات کلیدی: تونلهای دوقلو،تونل تکی، لرزه ای، تحلیل دینامیکی
فصل اول:
کلیات تحقیق
1-1- بیان مساله
با توجه به توسعه روز افزون مناطق شهری و به تبع آن افزایش نیازهای حمل و نقل درون شهری، در سال های اخیر حمل و نقل زیرزمینی مورد توجه خاصی قرار گرفته است. تونل های حفرشده برای حمل و نقل میتواند برای عبور مترو، اتوبوس های حمل و نقل عمومی و یا خودروهای شخصی مورد استفاده قرار گیرد. احداث تونلها به دو صورت تکی و یا دوقلو میتواند صورت گیرد. یعنی در بسیاری از مواقع لازم است به جای یک تونل با عرض زیاد دو تونل با عرض کمتر در فاصله کمی از هم حفاری شود.
در مورد مقایسه عملکرد لرزهای تونل های تکی و دوقلو مطالعات کمتری انجام شده است. مهمترین تحقیقاتی که بر روی مقایسه لرزهای تونلهای تکی با دوقلو انجام شده مطالعات عددی بوده است. این مطالعات با استفاده از نرم افزارهای مدلسازی عددی اجزا محدود و یا تفاضل محدود نوشته شده اند انجام گرفته است. از جمله این بررسیها میتوان به آنالیز اجزا محدود 2 بعدی انجام شده با FLAC که توسط نادر قاسمپور و مجید کیانی و نیز آنالیز اجزا محدود که محمدرضا مؤمنزاده، محمدرضا منصوری و آرمین عظیمی با استفاده از نرم افزار ABAQUS انجام داده اند اشاره کرد.
1-2- ضرورت تحقیق
امروزه به دلیل نیاز روز افزون به استفاده از فضاهای زیرزمینی شهری، ضرورت بررسی این سازهها در برابر زلزله بیش از پیش احساس میشود. با توجه به اینکه سازه هایی با مقطع مستدیر ساخته میشوند، تغییر شکل ها و تنش های ایجاد شده در زمین ناشی از زلزله، با تغییر عمق تغییرات بسیار زیادی داشته و در نهایت شرایط پیچیده تری را فراهم میآورند. طراحی تسهیلات زیرزمینی در برابر زلزله نسبت به طراحی لرزه ای سازه های سطحی دارای جنبه های بسیار متفاوت می باشد. نیروی زلزله وارد بر سازه های سطحی متعارف، اصولاً ناشی از اثرات اینرسی بر سازه می باشد ولی در سازه های زیر زمینی روی تغییر شکل زمین و اندرکنش آن با سازه با تأکید روی تغییرمکان تمرکز دارد. نکته مسئلهساز اینجاست که تا کنون در مورد مقایسه عملکرد لرزه ای تونل های تکی با دوقلو با مقطع مستدیر مطالعات کمتری صورت گرفته است و تعداد کمی از پارامترهای تأثیرگذار در بحث مقایسه عملکرد لرزه ای تونل های تکی و دوقلو با مقطع مستدیر مورد بررسی قرار گرفته است و کاستی های چشمگیری در این زمینه مشاهده میشود.
1-3- نوآوری تحقیق
از موارد قابل توجه درباره پاسخ لرزه ای سازه های زیر زمینی در نظرگیری پارامترهای مختلف مؤثر بر این پدیده نظیر خواص ژئوتکنیکی و عمق قرارگیری تونل میباشد. با توجه به اینکه مطالعات اندکی بر روی تأثیر پارامترهای مورد اشاره بر روی پاسخ سازههای زیرزمینی بزرگ با مقطع مستدیر صورت گرفته است این نیاز احساس میگردد تا با در نظرگیری این پارامترها تصور تقریباً روشنی از رفتار سازههای زیرزمینی در مواقع رخداد زلزله و پس از آن داشته باشیم.