:
در این فصل ابتدا بیان مسئله بررسی می گردد و در مرحله بعد اهمیت و ضرورت تحقیق مطرح شده، و در ادامه به بیان فرضیات تحقیق پرداخته می شود. سپس هدف تحقیق ،جامعه آماری و نمونه آماری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت . در ادامه روش های جمع آوری اطلاعات و متغیرهای وابسته و مستقل برای این تحقیق بیانخواهد گردید و در نهایت محدودیت هایی كه در طی این تحقیق مواجه بودیم را مطرح كرده و واژگان مهم این پژوهش را بطور خلاصه تعریف ، و توضیحاتی ارائه خواهد گردید.
1-1-بیان موضوع و مسئله تحقیق:
در عصر کنونی یکی از جنبه های مهم و اساسی برای حیات و بقاء شرکتها یا واحدهای تجاری، جایگاه و مقبولیت شرکتها در بازار می باشد به طوری که واحدهای تجاری با دستیابی به این اصل و مزیت می توانند نه تنها حیات و بقاءخود را، بلکه در جهت پیشرفت و افزایش سهم بازار نیز قدم بزرگ و اساسی بردارند.(کاتلر،2004)[1]
جایگاه و مقبولیت شركت بوسیله خصوصیات مختلفی از قبیل ادراك خریداران، معروفیت، خوبی و بدی، قابلیت اتكا، درستكاری، معتبر بودن، معتقد بودن و … تعریف میشود.(ارمسترانگ،2003)[2] نام ونشان هسته جایگاه و مقبولیت شركت است، که به جای صاحبان نام و نشان، با سطح وسیعی از مخاطبان در ارتباط است. از طرف دیگر بین عملكرد و جایگاه و مقبولیت شركت یك رابطه مثبت وجود دارد به این صورت كه افزایش جایگاه و مقبولیت برتر شركت باعث افزایش سهم بازار و فروش شركت در بازار میشود.(اتیلگان،2005)[3]
درتحقیقات و پژوهش های به عمل آمده در این راستا به طور کلی ایجاد جایگاه و مقبولیت برتر شرکتها از طریق ادراک خریداران، قابلیت اتکاء، معتبر بودن، وفاداری مشتریان و… حاصل می شوند. ولی از طرف دیگر نگرانی نیز در مورد جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری همیشه وجود داشته عواملی همچون مأموریتهای غیر اخلاقی ، اطلاعات نادرست و محیط کار نامناسب که این پارامترها می تواند جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری را تا حد زیادی زیر سوال ببرد . هدف اساسی ما در این تحقیق پاسخ به این مسئله است که چه عواملی در ایجاد و
همچنین ارتقاء جایگاه و مقبولیت برای واحدهای تجاری در بازار نقش اساسی و حیاتی دارند؟ و رعایت نکردن چه عواملی موجب از دست دادن جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار خواهد شد.
در این پژوهش طبق بررسی های انجام شده در این زمینه ، ایجاد جایگاه و مقبولیت برتر برای واحدهای تجاری و مشتریان حقیقی و حقوقی به پارامترهایی چون تعهدات سازمانی ، وفاداری مشتریان، کمک به مشتریان شرکتهای دیگر (رقبا) وکمک به دیگر شرکتها بستگی دارد.
در واقع برای دستیابی به تمام پارامترهای ذکر شده در این تحقیق، شرکتها نیازمند انجام فعالیتها ،مسئولیتهای متفاوت واقدامات سیستماتیک می باشد، از طرف دیگر وفاداری مشتریان هسته اصلی ایجاد جایگاه و مقبولیت برای واحدهای تجاری می باشد به طوری که وفاداری مشتریان در دو سطح، شرکت و محصول مورد مطالعه قرار می گیرد که در سطح شرکت، جایگاه و مقبولیت شرکت بوده و در سطح محصول برچسب ، بسته بندی و ارتباطات مطرح می شود که بطور غیر مستقیم بر جایگاه و مقبولیت شرکت تأثیر می گذارد و دیگر پارامترها مانند تعهدات سازمانی و کمک به دیگر مشتریان و شرکتها نیز در ایجاد جایگاه و مقبولیت برتر در بازار دخیل بوده و همچنین شرکتها می توانند با افزایش تعهدات کاری کارکنان که وفاداری و رضایت مشتریان را فراهم می آورد بر جایگاه و مقبولیت و جایگاه و مقبولیت خود در بازار بیفزاید . در مجموع این تحقیق با مدل ارائه شده که فرضیه های این تحقیق بر مبنای این مدل شکل گرفته است به دنبال عوامل تأثیر گذار در ایجاد جایگاه و مقبولیت برتر برای واحدهای تجاری در بازار می باشد . در نهایت ایجاد و ارتقاء جایگاه و مقبولیت شرکتها در بازار باعث افزایش سهم بازار و افزایش سهم بازار باعث افزایش فروش و سوداوری برای شرکتها خواهد شد.
2-1-اهمیت و ضرورت تحقیق :
طبق بررسی های انجام شده، تحقیقی در این زمینه و عنوان در مراکز علمی و پژوهشی در سراسر کشور مشاهده نشده است ” بطوریكه تحقیقاتی كه در این رابطه صورت پذیرفته، بیشتر به عوامل موثر در وفاداری مشتریان و تعهدات کارکنان و سازمانی ، جایگاه و مقبولیت مشتریان و موفقیت فروش شرکتها پرداخته است،از طرف دیگر شرکتهای ایرانی به ویژه شرکت کاله به مسئله عوامل موثر در ایجاد جایگاه و مقبولیت خود در بازار توجه ای نداشته و این موضوع با توجه به مطالب گفته شده ضرورت پیدا می کند، که در بیان مسئله انجام پذیرد.
3-1- اهداف تحقیق :
در این تحقیق با شناخت دقیق وکامل ایجاد جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار ،سهم پارامترهایی چون وفاداری مشتریان، تعهدات سازمانی ،کمک به دیگر مشتریان وکمک به دیگر شرکتها را بررسی و ارزیابی کرده و نقاط ضعف و قوت واحدهای تجاری را در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت ،تا مشخص شود این پارامترهای ذکر شده تا چه اندازه از نظر کارشناسان و صاحب نظران اساسی و مهم می باشند .
اهداف اساسی در این پژوهش :
تجزیه و تحلیل عوامل موثر در ایجاد جایگاه و مقبولیت برای واحد های تجاری در بازار مخصوصا شرکت کاله.
- شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکتها در این زمینه مخصوصا شرکت کاله.
- ارائه راهکارهای مناسب جهت ایجاد و رسیدن شرکتها به این مزیت مخصوصا شرکت کاله.
اهداف آرمانی:
رسیدن به جایگاه و مقبولیت برای واحد های تجاری به ویژه شرکت کاله در بازار .
4-1-سوالات تحقیق:
سوالات اصلی تحقیق:
- عوامل موثر در ایجاد جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار برای شرکتها به ویژه شرکت کاله کدام است؟
- از میان عوامل موثر ایجاد جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار به ویژه شرکت کاله کدام عامل مهمتر است؟
سئوالات فرعی تحقیق:
1- آیا تعهدات سازمانی بر جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار ر موثر است ؟
2- آیا وفاداری مشتریان بر جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار موثر است ؟
3- آیا کمک به مشتریان شرکتهای دیگر بر جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار موثر است ؟
4- آیا کمک به دیگر شرکتها بر جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار موثر است ؟
5 – آیا جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار بر افزایش فروش در بازار موثر است ؟
5-1-فرضیات تحقیق :
هر تحقیقی برگرفته از خلاقیت محقق و ابتكار آن به شمار می آید محقق در این رابطه به موضوعی می پردازد كه در نوع خود تازه و نو است لذا محقق برای بررسی این پدیده كه در ذهن او در قالب مسئله رخ می دهد اقدام به طرح فرضیه ای می نماید كه از طریق اثبات یا رد فرضیه به صحت و سقم مسئله ایجاد شده پی می برد ، هیچ تحقیقی بنحوی انجام نمی گیرد مگر این كه در فرضیاتی درست و سنجیده برخوردار باشد .
فرضیههای تحقیق:
1- تعهدات سازمانی بر جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار موثر است .
2- وفاداری مشتریان بر جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار موثر است .
3- کمک به مشتریان شرکتهای دیگر بر جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار موثر است .
4- کمک به دیگر شرکتها بر جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار موثر است .
5- جایگاه و مقبولیت واحدهای تجاری در بازار بر افزایش فروش در بازار موثر است .