“
۱*۴۲*۴۱/۰
۳*۵۱/۰
۴*۵۳/۰
۵*۵۹/۰
۶*۵۵/۰
۷* ۴۷/۰
۸*۵۸/۰
۹*۵۸/۰
۱۰*۴۹/۰
۱۱*۴۸/۰
۱۲*۴۳/۰
۱۳*۲۷/۰
۱۴
*۴۷/۰
۱۵
*۵۲/۰
۱۶
*۲۸/۰
۱۷
*۵۳/۰
۱۸
*۶۳/۰
۱۹
*۴۸/۰
۲۰
*۴۶/۰
۲۱
*۳۵/۰
۲۲
*۵۸/۰
۲۳
*۴۸/۰
۲۴
*۳۲/۰
۲۵
*۵۳/۰
۲۶
*۴۶/۰
۲۷
*۴۴/۰
۲۸
*۴۵/۰
۲۹
*۶۷/۰
۳۰
*۶۰/۰
۳۱
*۷۰/۰
۳۲
*۶۶/۰
۳۳
*۷۳/۰
۳۴
*۶۶/۰
۳۵
* ۷۴/۰
۳۶
*۷۸/۰
۳۷
*۷۰/۰
۳۸
*۷۱/۰
۳۹
*۵۸/۰
۴۰
*۵۶/۰
۴۱
*۶۶/۰
۴۲
*۶۸/۰
۴۳
*۳۷/۰
۴۴
*۵۸/۰
۴۵
* ۶۷/۰۴۶
*۷۰/۰۴۷
* ۶۷/۰۴۸
*۶۱/۰۴۹
*۶۷/۰
۰۰۰۱/۰ ≥ p
۳-۳- ۱- ۲- پایایی پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای
ون کمپن (۲۰۰۳)، پایایی پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای را با بهره گرفتن از روش آماری آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار داد. طبق گزارش وی، ضریب به دست آمده برای اضطراب چندبعدی کتابخانه ای، شامل راحتی و اعتماد بهنفس در استفاده از کتابخانه، اضطراب عمومی کتابخانه ای و فرایند جستوجوی اطلاعات، موانع در ارتباط با کارکنان، درک اهمیت چگونگی استفاده از کتابخانه، راحتی با فن آوری مورد استفاده در کتابخانه و راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی به ترتیب برابر با ۸۶/۰، ۸۷/۰، ۷۳/۰، ۷۹/۰، ۷۴/۰ و ۷۳/۰ گزارش شده است.
در تحقیق حاضر، ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای از ۶۱/۰ تا ۸۳/۰ نوسان داشت، که نتایج چنانکه در جدول (۳-۳) آمده است، نشانگر پایایی قابل قبول ابعاد پرسشنامه بود.
جدول(۳-۳): ضرایب آلفای کرونباخ برای ابعاد پرسشنامه اضطراب چند بعدی کتابخانه ای
بعد تعداد گویه ها آلفای کرونباخ راحتی و اعتماد ۱۳ ۶۵/۰ اضطراب عمومی ۱۶ ۶۳/۰ کارکنان ۹ ۷۰/۰ درک اهمیت ۷ ۸۳/۰ فن آوری ۶ ۶۱/۰ راحتی با کتابخانه ۶ ۶۷/۰
۳-۳- ۲- پرسشنامه نگرش اینترنتی
پرسشنامه نگرش اینترنتی توسط تسائی (۲۰۰۱) طراحی شده که از ۱۸ گویه تشکیل شده است. برای پاسخگویی به آن، آزمودنی باید هر عبارت را بخواند و سپس پاسخ خود را بر اساس یک شاخص ۵ درجه ای از نوع مقیاس لیکرت با دامنهای از نمرهی ۱ ( کاملاً موافقم ) تا نمرهی ۵ ( کاملاً مخالفم ) مشخص نماید. این پرسشنامه شامل ۴ بعد میباشد که ابعاد نگرش اینترنتی را میسنجد. این ابعاد شامل سودمندی اینترنت ( ۵ گویه )، عاطفی ( ۵ گویه )، نظارت بر استفاده ( ۵ گویه ) و رفتاری ( ۳گویه ) است. در پرسشنامه مذکور، سؤالاتی مانند ” اینترنت میدان دید مرا وسعت میبخشد. ” مربوط به بعد سودمندی، ” در طول استفاده از اینترنت احساس کسالت میکنم. ” مربوط به بعد عاطفی، ” من میتوانم به طور مستقل و بدون کمک دیگران از اینترنت استفاده کنم. ” مربوط به بعد نظارت و ” من به طور منظم در دانشگاه از اینترنت استفاده میکنم. ” مربوط به بعد رفتاری نگرش اینترنتی میباشد. در جدول (۳-۵) اطلاعاتی در زمینه ابعاد نگرش اینترنتی، تعداد و شمارههای گویه ها درج شده است.
۳-۳- ۲- ۱- روایی پرسشنامه نگرش اینترنتی
روایی پرسشنامه نگرش اینترنتی بهوسیله تحلیل عاملی احراز شده است(تسائی، ۲۰۰۱). وی با انجام تحلیل عاملی به چهار بعد سودمندی اینترنت، عاطفی، نظارت و رفتاری دست یافت. در تحقیق حاضر، به منظور احراز روایی ، ضرایب همبستگی بین نمرات هر بعد با گویه های تشکیل دهنده آن مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها در جدول (۳-۴) نشان داده شدهاست. چنانکه از داده های این جدول پیدا است، ضریب همبستگی بین نمرات هر بعد با گویه های مربوط به آن در بعد سودمندی اینترنت از ۷۶/۰ تا ۸۵/۰، در بعد نظارت از ۵۸/۰ تا ۸۱/۰، در بعد عاطفی از ۵۲/۰ تا ۸۰/۰ و در بعد رفتاری از ۶۲/۰ تا ۸۰/۰ نوسان داشت( ۰۰۰۱/۰ ≥ P ) که نشانگر روایی قابل قبول ابعاد این ابزار بود.
جدول( ۳-۴) : نتایج حاصل از تحلیل گویه های مقیاس نگرش اینترنتی
شماره گویه ضریب همبستگی با ابعاد نگرش اینترنتی سودمندی اینترنت نظارت بر استفاده عاطفی رفتاری ۱ *۷۶/۰ ۲ *۸۱/۰ ۳ *۸۵/۰ ۴ *۸۳/۰ ۵ *۸۱/۰ ۶ *۵۸/۰ ۷ *۷۸/۰ ۸ *۸۱/۰ ۹ *۷۸/۰ ۱۰ *۷۳/۰ ۱۱ *۶۴/۰ ۱۲ *۵۲/۰ ۱۳ *۷۶/۰ ۱۴ *۷۵/۰ ۱۵ *۸۰/۰ ۱۶ * ۶۲/۰ ۱۷ * ۷۷/۰ ۱۸ * ۸۰/۰
۰۰۰۱/۰ ≥ p
۳-۳- ۲- ۲- پایایی پرسشنامه نگرش اینترنتی
تسائی (۲۰۰۱)، به منظور تبیین پایایی پرسشنامه نگرش اینترنتی از ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد این پرسشنامه استفاده نمود. ضرایب حاصل برای ابعاد سودمندی، عاطفی، نظارت و رفتاری به ترتیب: ۸۲/۰، ۷۱/۰، ۶۸/۰ و ۴۹/۰ گزارش شد.
جدول( ۳-۵): ضرایب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نگرش اینترنتی
بعد تعداد گویه ها ضریب آلفای کرونباخ سودمندی ۵ ۸۷/۰ عاطفی ۵ ۷۹/۰ نظارت ۵ ۷۳/۰ رفتاری ۳ ۶۰/۰ کل ۱۸ ۸۵/۰
در تحقیق حاضر ضرایب آلفای کرونباخ برای ابعاد فوق به ترتیب ۸۷/۰، ۷۹/۰، ۷۳/۰ و ۶۰/۰ حاصل شد که نشان از پایایی قابل قبول ابعاد این پرسشنامه است. این نتایج در جدول ۳-۵ آمده است.
۳-۴- روش اجرا
بهمنظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش، پس از ارائه توضیحاتی در مورد هدف پژوهش، ضرورت همکاری صادقانه و دادن اطمینان به دانشجویان در مورد محرمانه ماندن اطلاعات، پرسشنامه ها به صورت جمعی و با ترتیب تصادفی برای تکمیل، به گروه نمونه ارائه گردید.
۳-۵- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها
“