امروزه پیشرفت سریع صنایع امری ضروری است. در کنار این پیشرفت نیاز مصرف کنندگان به کالاهایی با قابلیت اعتماد بالا، صنعت را به سمت تولید کالای با کیفیت ترغیب میکند. در این میان پیشبینی قابلیت اعتماد از اهمیت ویژهای برخوردار است. مدیران صنایع برای تعیین ضمانت محصولات خود و همچنین برآورد هزینهها نیازمند این پیشبینی هستند. بنابراین با توجه به آنچه بیان شد، دقت این امر دارای اهمیت زیادی است. هرچه مدل ارائه شده برای پیشبینی قابلیت اعتماد دقیقتر باشد، دارای اعتبار بیشتری است. در این فصل به بیان اهمیت موضوع پیشبینی قابلیت اعتماد و ضرورت مطالعه آن میپردازیم.
1-1- تعریف مسئله
روند فعلی موجود در صنایع مختلف، به طوری که در فصل 2 به آن اشاره میشود، این نکته را اذعان میدارد که برقراری سیستمی با قابلیت ارجاع سریع میزان خرابیهای محصول و یا برآورد قابلیت اعتماد آن، از ضروریات هر صنعت است. مدلهای موجود برای پیشبینی قابلیت اعتماد محصول جدید دارای محدودیتهایی هستند که باعث ارائه نتایج نادرست میشوند و این امر ناشی از کمبود اطلاعات و دادههای خرابی است.
سوالی که در این پایاننامه به دنبال جواب آن هستیم به صورت زیر بیان میشود
« چگونه میتوان قابلیت اعتماد یک محصول جدید را، بر اساس دادههای محدودی که در اختیار است، به درستی پیشبینی کرد؟ »
تحقیقات گستردهای برای پاسخگویی به این سوال صورت گرفته است که در فصول آینده به آن میپردازیم. روشهای مختلفی برای پیشبینی قابلیت اعتماد ارائه شده است که از این جمله میتوان به نظریه بیز اشاره کرد و میتواند راهگشای مشکل اندک بودن تعداد دادهها باشد. لذا در این تحقیق استفاده از آمار بیز برای پیشبینی قابلیت اعتماد محصول پیشنهاد میشود. بنابراین هدف از این پایان نامه را میتوان به شرح زیر مطرح نمود.
« ارائه مدلی برای پیشبینی قابلیت اعتماد در مراحل اولیه معرفی محصول جدید و استفاده از نظریه بیز برای برطرف کردن مشکل کمبود دادهها »
زمانیکه میخواهیم قابلیت اعتماد یک محصول، خصوصاً محصولاتی با حجم بالای فروش ( و یا به عبارتی محصولات پر مصرف) را پیشبینی کنیم، زمان تا اولین خرابی مد نظر قرار میگیرد. بنابراین چنین محصولاتی برای پیشبینی قابلیت اعتماد جز محصولات تعمیرناپذیر محسوب میشوند. در عمل این فرض دور از واقعیت نیست، چراکه این محصولات به ندرت بیش از یک بار تحت تعمیر قرار می گیرند. پس به طور خلاصه این تحقیق بر محصولات تعمیرناپذیر و اولین زمان تا خرابی آنها متمرکز است.
2-1- اهمیت و ضرورت انجام کار
پیشبینی قابلیت اعتماد محصول در مرحله اولیه و بعد از گذشت چند ماه از معرفی آن به بازار به دلیل نقش مهم آن در کاهش هزینههای تولید و ارزیابی بهتر و دقیقتر پارامترهای دیگر محصول از جمله نرخ خرابی و ضمانت حائز اهمیت است. عدم توجه به عوامل ایجاد خرابی و کاهش عملکرد محصول در این مرحله میتواند منجر به پرداخت هزینههای مضاعفی در ادامهی تولید و همچنین در مرحله استفاده توسط مشتریان در رابطه با ضمانت شود.
زمانی که میخواهیم قابلیت اعتماد محصول را در مرحله ابتدایی چرخه عمر آن پیشبینی کنیم، کمبود دادهها، اصلیترین مشکل به حساب میآید. وقتی دادههای کافی در دسترس نباشد، استفاده از روشهای آماری متداول کلاسیک، منجر به پیشبینیهای غیر دقیق میشود. نظریهی بیز به مدلسازی توزیعهای احتمالی بر پایه تعداد دادههای کم میپردازد. بنابراین در این تحقیق به کمک روش بیز اطلاعات گذشته و دادههای محصول جدید را ترکیب کرده تا مشکل کمبود دادهها برطرف شود. همچنین در این مدل میتوان از نظرات خبره برای برازش توزیع بهره گرفت.
نتیجه این تحقیق میتواند در پیشبینی قابلیت اعتماد محصولات صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیک و یا صنایع خودرو در مرحلهی اولیه طول عمر آنها، بکارگرفته شود. همچنین از نتیجه این تحقیق میتوان درصرفهجویی هزینهها مربوط به تولید دستگاههای با قابلیت اعتماد پایین که منجر به پرداخت هزینههای اضافه خصوصاً برای ضمانت آنها شده و حتی در برخی شرایط باعث ورشکستگی برخی صنایع میشود، بهره گرفت.
3-1- روند ادامه مطلب
ساختار ارائه این پایاننامه بدین ترتیب است که در ادامه در فصل 2 اهمیت پیشبینی قابلیت اعتماد بیان میشود. در فصل 3، روشهای موجود برای پیشبینی قابلیت اعتماد سیستمها و محصولات ارائه میگردد. هر یک از این روشها محدودیت خاص خود را دارند. ارائه راهکاری برای برطرف کردن این محدودیتها هدف اصلی این رساله است. در فصل 4 مدلی بر اساس نظریه بیز برای پیشبینی قابلیت اعتماد محصولاتی که تازه به بازار معرفی شدهاند ارائه میشود. این فصل با مثالهایی برای درک کاربرد مدل ارائه شده در صنعت پیگیری میشود. در فصل 5 حالت گسسته برای توزیع پیشین در نظر گرفته شده که از دید مدیریتی بسیار کاربردی است. نهایتاً نتیجهگیری و پیشنهاداتی برای مطالعات آینده در فصل 6 ارائه میشود.