وتعلیقات عطاءاللّه تدین بیشتراستفاده شده است.
اندرزنامه،به عنوان رایجترین شکل بیان اندیشهی سیاسی دردورهی اسلامی،ازاهمیّت ویژهای برخورداراست،زیرااین رسالهها عموماًبه هدف تأثیرگذاری برمناسبات سیاسی وتصمیمگیری شهریار،وباتوجه به آرایش نیروهای سیاسی به نگارش درمی آیندوازاین حیث آنهارامی توان نوشتههای سیاسی به معنای دقیق کلمه دانست.سنّت اندرزنامهنویسی به دورهی ساسانی باز می گردد،که باگسترش نهاددربار،لاجرم تشریفات وآیینهای وابسته به سلطنت نیزتوسعه یافته وطبقهای ازفرهیختگان دردربارشکل گرفت که یکی ازوظایف آنهاتربیت این آداب به شاهزادگان ونگارش آثاری تربیتی برای شاهان بود.
1-2-بیان مسأله
خواجهنظامالملک،یکی ازبزرگترین نویسندگان قرن پنجم درعرصهی سیاستنامهنویسی است.دربین سیرالملوکهایی که به رشته2ی تحریر درآمده است ازموفّقترین دستاوردهای تربیتی-سیاسی قلمدادمیشود.سیاستنامهنویسی،هنری بسیارارزشمندوسترگ است که تأثیراجتماعی چشم گیروعمیقی به همراه داردوباتوجه به نیازانسانِ امروزبه پرورش روح،این هنرهم چنان موردتوجه است.
برای شکلگیری سیاستنامه،عناصروساختاری به کارمی رودکه این عناصرازیک طرف نیازمندآموزههاوارزشهای اخلاقی وتربیتی
آنهادرضمیرخویش هستند،وازطرف دیگربه زندگی اجتماعی نویسنده گره خورده است.این عناصرباعناوینی چون سیاست عملی،شروط وبایستگیهای حکومت،درصدتأثیرحوزهی اخلاق وتربیت درحکم رانی،حیات فردی واجتماعی،معرفی می گردند.
این که کیفیت به کارگیری عناصرتربیتی درسیاستنامه چگونه است سؤالی است که درباره ی آن میتوان به تحقیق وتفکرپرداخت.بررسی سبکی این اثرسبب آشنایی بهتر وبیشتربانویسنده می شود.درتحقیق حاضرتلاش شده تاآرای تربیتی سیرالملوک خواجه به تفصیل موردبررسی وتحلیل قرارگیرد.
واژهی تربیت ازریشهی(رَبَو)به معنای زیادت وفزونی ورشدوبرآمدن گرفته شده است وکاربردهای مختلف ازاین ریشه همه همین معنارادربرداردچنان که(ربو)نفس عمیق وبلندراگویندکه موجب برآمدن سینه است و(ربوه ورابیه)سرزمین بلند ومرتفع راگویندو(ربا)یعنی افزون شدونموکرد.
تربیت عبارتست از پرورش مهارتهای مختلف زندگی که بر سه عامل حواس،تخیل وشخصیت فرداثرمیگذارد.درتعریف دیگر؛انتخاب رفتاروگفتارمناسب،ایجادشرایط وعوامل لازم وکمک به شخص مورد نظر تا بتوانداستعدادهای نهفتهاش رادر تمام ابعادوجودو به طورهماهنگ شکوفا سازدو به تدریج به سوی اهداف وکمال مطلوب حرکت کند.
سیاستنامه یاسیرالملوک اثرخواجهنظامالملکتوسی است که درقرن پنجم وبه زبان فارسی درآیین فرمانروایی،کشورداری،اخلاق وسیاستِ پادشاهان گذشته نوشته شده است.سبک این کتاب ساده وخالی از تکلُّف وتصنُّع است وازشاهکارهای زبان فارسی به شمارمی آید.نظامالملک نگارش این کتاب رابه فرمان ملکشاه سلجوقی آغازکردودردوره ی سلطنت محمدبنملکشاه به پایان رسانید.
ابوعلیحسنپسرعلیپسراسحاقتوسی شناخته شده به خواجهنظامالملکتوسی(408-485ه.ق)وزیرنیرومنددوتن ازشاهان دوره ی سلجوقیان درایران بود؛وی نیرومندترین وزیردردودمان سلجوقی بودوسلجوقیان نیزدرزمان وی به اوج نیرومندی رسیدند.اوبیست ونه سال به سیاست درونی وبیرونی سلجوقی جهت می داد.
نهضتی که نظامالملک باساختن نظامیههای متعدد بوجودآورد به زودی وباسرعتی شگفتآور درسراسرشهرهای کشورهای اسلامی دنبال شد.به طوری که درسدههای پنجم وششم هیچ شهری نبودکه درآن مدارس متعددوجود نداشت چه کوچک چه بزرگ امرا وحاکمان نیز به پیروی ازوی یابرای نشان دادن علاقهی خودبه علم،به احداث مراکز تعلیم درشهرهای خودهمت گماشتندوکلیه مدارس دارای کتابخانهی معتبر بودند.
برخی از پندهاومثلهای گرانبهایش دربخشهای اخلاقی درباب نحوه ی حکمرانیهای پادشاهان ازقبیل مقبولیت مشورت ودوری جستن ازتعجیل دراُمُور کارهاودربخشش به بندگان لایق آمده است.
وی درفصل سیونه این کتاب دردوری جستن ازشتاب کردن وتعجیل،اشارات سلیس وبه جایی آورده است.
درفصل چهلویکم کتابش دررسیدگی براحوال مستحقان وعالمان دین ازبیتالمال تاکید شده است.
فرازی دیگرازموضوعات تربیتی درسیاست نامه اشاره داردبه اینکه ازبوذرجمهرپرسیدندکه علّت نابودی پادشاهی آل ساسانی چه بوده است درحالی که ازاندیشههای والای تو-که درتدبیروخردودانش بیهمتایی-بهره میبردند.بوذرجمهرپاسخ میدهداین که کارهای بزرگ رابه آدمهای کوچک می دادند.
خواجه درپاسخ پاسبانان که فقیرراخواستندازوی دورسازنداظهارمیداشت شمابرای خدمت به چنین انسانهایی ضعیف ودرمانده انتخاب شدهایدوگرنه پادشاهان واُمرانیازی به خدمت شما ندارند.
مجلس خواجه مملوازعلما ودانشمندان وفقها بودتاجایی که بسیاری بروی خرده میگرفتندکه همنشینی باعلماتوراازمسایل سیاسی بازداشته است.پاسخ میگرفتندکه آنهازیبایی دنیاوآخرت میباشندواگرآنهارابرسرم قراردهم بازهم آنهابزرگترازآنند.
هنگامی که ابوالقاسمقشیری وامامالحرمینجوینی برخواجه واردشدندازاحترام محدودخواجه نسبت به خودخرده می گرفتنددرمقابل پاسخ می شنیدندکه ابوالمعالیجوینی وابوالقاسمقشیری وامثال آنهازمانی برمن واردمیشوندبسیارمراتمجیدمیکنندومرا ازمنزلتی که درآن هستم بالاترمیبرندوسخن آنهاسبب ایجادکبروغروردردرون من می شود.
درتربیتی بودن این کتاب بایدگفت که سیرالملوک برای عنوان نمودن اوضاع اجتماعی زمانه ازجمله کتب سودمندبه شمارمی آید.نظامالملک ازکسانی است که جاذبهی خاصی نسبت به انسان های صالح دراودیده می شدوازپندواندرزهای حکیمانهی آن هاسخت متأثِّرومتألِّم می گشت.
این مطالب و سایر موارد نشان میدهد كه مسایل تربیتی فراوانی درسینه سیاستنامه مستتروناشناخته باقی مانده که تحقیق وتفحص ماراطلب می کندتاباعقاید ناب اخلاقی خواجهنظامالملک هرچه بیشترآشناشویم.