آیا این ضرب المثل قدیمی صحیح است؟«کسی که بچه خود را نزند، روزی به سینه خود خواهد زد». ازدیرباز برای عامه مردم جا افتاده که در مقابل هرکار نادرستی که از اطفال سر میزند باید او را تنبیه کرد تا یاد بگیرد که آن کار را تکرار نکند و این امر به صورت شایع و فراگیر از زمانهای قدیم در مکتب خانهها و سپس درکلاسهای درس آموزش و پرورش به اجرا در میآمد و چه بسا به خاطر برخی تنبیهات ناشایست و بیمورد بسیاری از افراد از تعلیم و تربیت باز ماندند.
و این مطلب که اگر تنبیه نبود ما به جایی نمیرسیدیم یا اگر ترس نباشد بچه آدم نمیشود حتی از زبان بزرگان جوامع مختلف شنیده شده است ولی پس ازسالها تحقیق و پژوهش، روان شناسان و جامعه شناسان به این نتیجه رسیدند که پاسخ نامطلوب به رفتارهای هیجانی کودکان باعث عدم یادگیری رفتار مناسب شده و ترس و وحشت را در کودکان تقویت کرده و چه بسا جراحت روحی کودکان را افزایش داده و از این طریق آنها را برای ارتکاب اعمال ناپسند در جامعه ترغیب میکند. لذا دانشمند علوم مختلف با توجه به آموزههای دینی و تجارب آموخته از گذشتگان معتقدند که استفاده از روشهای جانشین تنبیه موجب تشویق اطفال به انجام اعمال مثبت شده وآنها را از بزهکاری احتمالی در آینده دور میسازد.
بنابراین آموزش و پرورش به عنوان اصلیترین نهاد قدرت و تأثیرگذارترین آن و تنها نهادی که
میتواند پیشگیری از تنبیه و بزهکاری را بصورت صحیح در قالب آموزشهای رایج تربیتی محقق سازد وکودکان ونوجوانان و جوانان را با توجه به آموزههای دینی وتعالیم نوین آموزشی به گونهای پرورش دهد که درآینده جامعهای عاری از هرگونه ارتکاب جرم داشته باشیم.
الف) بیان مسئله
درنظام آموزش و پرورش ایران برخی از معلمان و مربیان دانسته یا ندانسته، عمد یا سهو به صور مختلف کلامی، نوشتاری، کم کردن نمره، اخراج ازکلاس یا جسمی، دانشآموزان را مورد تنبیه قرار
میدهند که با این اعمال، حقوق فردی آنان اعم از عاطفی، روانی، حیثیتی را خدشهدار و جایگاه اجتماعی آنها را درکلاس، مدرسه و حتی جامعهی بیرون از مدرسه متزلزل نموده که چه بسا ممکن است تا سالها قابل جبران نباشد یا حتی موجب برچسبزنی آنان درآینده شده و شخص تنبیه شده ناخواسته به سمت ارتکاب جرم سوق یافته و این امر باعث افزایش بزهکاری در جامعه گردد. در این پایاننامه تنبیه دانشآموزان، بزهکاری آنان و راهکارهای پیشگیری ازآن در مدارس ایران به ویژه مقطع متوسطه مورد مطالعه قرار گرفته و متغیرهای اصلی و فرعی منتسب در چارچوب نظام آموزش و پرورش ایران تبیین میگردد تا باشد با تنویر افکار عموم ملت شریف ایران خاصه معلمان و مربیان آموزش و پرورش بتوان در سطح وسیعی بزهکاری را در جامعه کاهش داده و در تربیت نسل جوان و ترغیب آنان برپایبندی به قانون و در جهت هرچه بهتر نظم در جامعه به توفیقات چشمگیری دست یافت.