در این بخش نگاهی به روش های سرعت سنجی ممکن و مورد استفاده برای کشتی خواهیم داشت. برای محاسبه سرعت در کشتی 2 نوع سنجش مد نظر است که هر کدام از آنها استفاده خاص خود و مزایا و معایبی نسبت به دیگری دارند. این دو نوع سنجش عبارتند از سنجش سرعت نسبت به زمین و سنجش سرعت نسبت به آب، که در ادامه روش های این سنجش ها را بررسی خواهیم نمود.
1-2-سرعت سنجی نسبت به زمین(Ground Reference Speed)
برای اندازه گیری سرعت حرکت کشتی نسبت به زمین سه روش موجود است که در ادامه هر کدام از این روش ها را به طور خلاصه بررسی خواهیم نمود:
1-2-1-سرعت سنجی با استفاده از GPS(Global Positioning System)
سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) مجموعهای از ماهواره ها هستند که در ابتدا توسط ارتش ایالات متحده با اهداف نظامی به مدار زمین فرستاده شدهاند و بعد ها برای استفاده های غیر نظامی نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. اطلاعات دریافتی از GPS تنها موقعیت و زمان هستند و این سیستم در مورد جهت و سرعت هیچ اطلاعاتی را بدست نمیدهد. ولی بسیاری از دستگاه های گیرنده GPS توانایی محاسبه خودکار سرعت متوسط بر اساس زمان و موقعیت های دریافتی را دارا می باشند. مشکلاتی که این روش دارد این است که سرعت و جهت همیشه با تاخیر محاسبه می شود، دقت این سیستم در مواقع خاصی در بعضی از مناطق جغرافیایی به شدت کاهش می یابد، و به دلیل خطا های تصادفی امکان اشتباه در اندازهگیری بالا است. از طرف دیگر در شرایط خاص نظامی امکان قطع و یا داده های دریافتی غلط به طور عمدی بسیار محتمل است.
شکل1-1:تنها ماهواره GPS در دید عموم[4]
برای کاهش خطاهای موجود در سیستم GPS سیستمهای پیشرفته ناوبری علاوه بر این سیستم از سنسورهای دیگری مانند قطب نما و یا از مجموعه سنسورهایی با عنوان سیستم ناوبری داخلی (Inertial) استفاده میکنند.[5]
سیستم ناوبری داخلی (Inertial Navigation System) شامل 3 حسگر شتاب، ژیروسکوپ و قطب نما هستند و توانایی اندازهگیری سرعت با محاسبات داده های ژیروسکوپ و شتاب سنج و نهایتا انتگرال گیری از شتاب خالص محاسبه شده را دارا هستند. مشکل اساسی
این سیستم ها بالا بودن خطا در اندازه گیریهای آنها است. دلیل این مسئله آن است که خطاهای حاصله از اندازه گیری و محاسبات در هر پله از محاسبه با مقدار قبلی جمع می شود و عملا بدون وجود GPS امکان اندازه گیری در مسافت های بالا تر از 1 کیلومتر وجود ندارد و خطا بیش از حد خواهد بود.[6]
شکل1-2:نمونه مکانیکی و الکترونیکی سیستم ناوبری داخلی
در اینجا لازم به ذکر است ما ابتدا بر آن بودیم تا شتاب سنجی را طراحی کرده و با انتگرال گیری از شتاب و محاسبات لازم عمل سرعت سنجی را انجام دهیم اما به دلیل مشکلات ذکر شده این طرح رد شد.
1-2-2سرعت سنجی با استفاده از اثر داپلرSONAR (Sound Navigation and Ranging)
سیستم اندازه گیری سرعت به روش داپلر بر گرفته از همان تئوری شیفت فرکانس است که توسط Christian Doppler در اوایل قرن ۱۹ عنوان شد و امروزه بطور گسترده در الکترونیک دریایی برای اندازه گیری سرعت شناور ها استفاده میشود. در نظر بگیرید که کشتی ای با سرعت V به طرف یک صفحه انعکاس دهنده ثابت ، درحال حرکت است و از دماغه خود یک پرتو از انرژی صوتی با فرکانس f را به سوی صفحه منعکس کننده ارسال میکند. در اینصورت فرکانس برگشتی از انعکاس صفحه یک شیفت فرکانسی نسبت به فرکانس ارسالی نشان میدهد. این شیفت فرکانس همان Doppler Shift است و متناسب با سرعت کشتی میباشد.
اگر سرعت کشتی را صفر در نظر بگیریم طول موج در نقطهء انعکاس برابر است با:
که = طول موج (متر) C = سرعت امواج صوتی در آب (۱۵۰۰ متر بر ثانیه) و f =فرکانس (هرتز)
و با در نظر گرفتن اینکه کشتی با سرعت V به سطح انعکاس دهنده نزدیک میشود ،طول موج در آب دریا برابر است با :
و در نتیجه فرکانس بالا تری در نقطه انعکاس داریم. این انرژی در فرکانس بالا دوباره به طرف منبع فرستنده انعکاس داده میشود و اینبار طول موج آن برابر است با:
با جایگذاری دو فرمول بالا خواهیم داشت :
=>
شکل1-3: تغییر فرکانس صوت متاثر از حرکت
شکل1-4:محاسبه سرعت توسط فرکانس دریافتی
در شرایط واقعی میدانیم که سطح انعکاسی وجود ندارد، آنچه بعنوان منعکس کننده باید عمل کند بستر دریاست ،پس پرتوی انرژی میبایست با زاویه مناسب به بستر دریا فرستاده شود. با توجه به زاویه موجود بین بردار سرعت و ارسال موج اکنون سرعت V به صورت زیر محاسبه میشود.[7]
شکل1-5: نحوه عملکرد سرعت سنج داپلر در کشتی
فرمول بالا از بست فرمول اولیه بدست آمده ،ترم اول فرمول که خطی است و مورد استفاده در اندازه گیری سرعت قرار میگیرد ،ترم سوم به بعد نیز که به جهت بزرگ بودن مخرج قابل چشم پوشی هستند ، مشکل ترم دوم است که باید به گونه ای جبران یا حذف شود. بدین منظور و همچنین به جهت حذف کردن اثر بالا و پایین شدن سر کشتی در دریای مواج از انتشار پرتوی دیگری با همین زاویه در جهت عقب استفاده میکنند. در بعضی از سیستمها ۴ پرتو انرژی صوتی با زاویه مساوی از فرستنده ارسال میشود تا تمام تکانهای کشتی(Pitching and Rolling) را جبران کنند و سرعت دقیقتری بدست آورند. البته در سرعت بدست آمده فاکتورهای دیگری هم لحاظ میشوند تا اثرات دما و شوری آب که در نقاط مختلف دنیا متغیر است را جبران کنند ، سپس این سرعت در دستگاه های ناوبری دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
شکل1-6:بلوک دیاگرام کلی سرعت سنج داپلر در کشتی
نکته اصلی در مورد این سیستم تغییر ارتفاع بستر دریا است. این تغییر باعث کاهش دقت اندازه گیری سرعت در این سیستم میشود همچنین این روش به انرژی بالایی برای ایجاد امواج صوتی نیاز دارد و امکان ساخت آن به صورت میکرو سنسور وجود ندارد. از طرف دیگر اخلالگر هایی برای این نوع سیستم ها موجود است که در شرایط خاص میتواند عملکرد آنها را به کلی مختل کند.[8]
1-2-3-سرعت سنج همبستگی آماری (Correlation Velocity Log)
این نوع از سرعت سنج های بسیار گران قیمت برای مواقعی که نیاز به سرعت سنجی دقیق وجود دارد استفاده میشوند. ساختار عملکرد آنها شبیه به سرعت سنج اثر داپلر است و مانند آن از یک دسته از حسگر های بسیار حساس به همراه یک فرستنده صوت بهره میگیرد ولی عملکرد آن با سرعت سنج داپلر کاملا متفاوت است به اینصورت که صوت منعکس شده از کف آب توسط حسگرها دریافت میشود ولی اینبار به جای بررسی فقط فرکانس دریافتی، یک تحلیل دقیق و کامل از سیگنال های دریافتی در زمان های مختلف توسط حس گرهای مختلف انجام میشود و با بررسی همبستگی آنها (Correlation) سرعت محاسبه میشود.[9]
1-3-سرعت سنجی نسبت به آب
1-3-1-گره دریایی و Chip Log
یکی از قدیمی ترین روش های اندازه گیری سرعت شناور نسبت به آب روشی به نام گره دریایی یا Chip Log است که در آن یک قطعه چوب را که طنابی به آن متصل است از پشت کشتی به آب میاندازند. تکه چوب نسبت به آب ثابت میماند و طناب با سرعت برابر با سرعت کشتی نسبت به آب از دستان ملوانی که سرعت را اندازه میگیرد خارج میشود. روی طناب گرههایی در فواصل مشخص وجود دارد که ملوان با شمارش آنها سرعت را اعلام میکند. برخی دیگر نیز با ساعت شنی زمان را محاسبه میکنند. به این ترتیب سرعت کشتی محاسبه و به ناخدا اعلام میشود.[10]
شکل1-7: نمونه گره دریایی موجود در موزه دریانوردی پاریس
این روش اندازه گیری به معیاری برای نام گذاری یکی از واحد های اصلی اندازه گیری سرعت در کشتیرانی تبدیل شده است. واحد “گره دریایی”.
گره دریایی یا اختصاراً گره واحدی برای سنجش سرعت است. علامت مخفف آن در مکاتبات Kn یاKt است. گره با این که جزو سیستم استاندارد بین المللی واحدها نیست، از نظر این سیستم شناخته شده است. هر گره برابرسرعت 1852 متر بر ساعت است طبق تعریف یک گره بینالمللی برابر است با سرعت یک مایل دریایی بر ساعت برابر ۱۸۵۲ متر بر ساعت. این تعریف از نیمه دوم قرن بیستم به تدریج در کشورهای مختلف پذیرفته شد. قبل ار آن در کشورهای مختلف طبق تعریف مایل دریایی در سیستمهای اندازهگیری معمول در آن کشورها تعریف میشد و در نتیجه در سراسر دنیا یکسان نبود. گره دریایی در قدیم گاهی به غلط به معنی مایل دریایی به کار میرفت.
سرعت شناور نسبت به سیّالی که در آن قرار دارد (و نه زمین) معمولاً بر حسب گره سنجیده میشود.
1-3-2-سرعت سنج پروانهای
این نوع سرعت سنج از یک پروانه کوچک متصل به کشتی در داخل آب بهره میبرد به طوری که در اثر عبور آب کنار بدنه شناور این پروانه میچرخد. سرعت چرخش این پروانه با سرعت کشتی متناسب است. اصول عملکرد این سیستم شبیه به بادسنج است.
شکل1-8: عملکرد سرعت سنج پروانه ای
1-3-2-سرعت سنج پیتو (Pit Log)
این نوع سرعت سنج پر کاربرد ترین دستگاه سرعت سنج مورد استفاده در شناور های امروزی است، و هم در کشتی ها و هم زیر دریایی ها مورد استفاده است. داده های اندازهگیری شده توسط این سرعت سنج مستقیما به سیستم ناوبری شناور منتقل میشود. در طول جنگ جهانی دوم از همین سیستم برای محاسبات سیستم های تسلیحاتی ناو ها در تشخیص هدف استفاده میشد .
شکل1-9: سیستم کامل سرعت سنج پیتو مربوط به یک زیر دریایی
اساس کار این سرعت سنج همانند لوله پیتو مورد استفاده در هواپیما است. معمولا پیتومتر به صورت یک لوله بلند است که از بدنه کشتی در قسمت تحتانی و وسط آن خارج میشود. معمولا به بخشی از لوله پیتو که از بدنه کشتی بیرون زده، شمشیر پیتو(Pit Sword) یا راد متر(Rod meter) میگویند.
این لوله دارای دو مجرا است: یکی مجرایی که در جهت حرکت جریان آب دریا است و فشار دینامیکی آب را اندازه میگیرد و دیگری در زاویه 90 درجه نسبت به سر لوله که برای اندازه گیری فشار استاتیکی آب دریا است. فشار دینامیکی تابعی از عمق آب و سرعت کشتی است و با اندازه گیری دیفرانسیلی فشار دینامیکی و استاتیکی توسط فشار سنج سرعت کشتی محاسبه میشود. در نسخه های اولیه این نوع سرعت سنج ها برای اندازهگیری دیفرانسیلی فشار از مانومتر های جیوهای بهره میگرفتند.[11] با پیشرفته تر شدن این سیستم ها فشار سنج های دیافراگمی و روش های اعتدال سازی فشار دینامیکی به این سیستم ها افزوده شد. [12]