هدف پژوهش حاضر، بررسی همجنس گرایی از نگاه دین و روانشناسی است تا نقطه نظرات دینی و آراء اندیشمندان در روانشناسی را نقد و بررسی کند. بدین منظور منابع دست اول ادیان توحیدی و غیر توحیدی، همچنین منابع بروز روانشناسی از جمله کتاب ها، مقالات و سایت های مربوط به مباحث روانشناسی جنسی- تربیتی به دقت جستجو گردید. و یافته ها به روش کتابخانه ای و توصیفی- تحلیلی گردآوری شد. این یافته ها به شیوه توصیفی تحلیلی مقایسه و تحلیل گردید و نتایج ذیل بدست آمد: 1- همجنس گرایی در نگاه ادیان توحیدی نوعی گرایش جنسی است که با هدف آفرینش و سعادت ابدی انسان مغایر بوده و امری ناپسند و گناهی نابخشودنی به حساب می آید. 2- به نظر برخی از ادیان غیر توحیدی، همجنس گرایی، گرایشی طبیعی بوده و مورد تایید است، اما برخی دیگر از ادیان غیر توحیدی همجنس گرایی را به رسمیت نشناخته و آن را مخالف سیر طبیعی ارضای جنسی انسان می دانند. 3- در علم روانشناسی این گرایش جنسی تا سال 1973 میلادی در زمره انحرافات جنسی طبقه بندی می شد، اما به تدریج به عنوان گرایشی طبیعی و هماهنگ با فیزیولوژی و روان انسان تعریف شده، که اگر نسبت به دگرجنس خواهی سودی نداشته باشد، ضرری نیز در پی ندارد. 4- با اینکه برخی اصرار بر سرشتی بودن همجنس گرایی برای برخی افراد دارند ولی تاریخ گرایش به همجنس گرایی به دوران حضرت لوط7 بر می گردد. 5- طبق آموزه های دینی همجنس گرایی بیشتر جنبه روانشناختی دارد و از اختیار و ترجیح جنسی ناشی می شود و ارتباطی با مسئله زیستی ندارد. 6- علت گرایش به همجنس گرایی با اینکه در علم روانشناسی هنوز به صورت قطعی ثابت نشده است، ولی دو مؤلفه زیستی و روانشناختی مهمترین عوامل گرایش به همجنس گرایی معرفی شده است.
بنابراین همجنس گرایی به دلیل برخی زمینه های زیستی و روانشناختی نابهنجار مانند نحوه همسر گزینی، تربیت والدینی، تجربه های دوران کودکی با همسالان، خواهران و برادران و دیگر محیطهای تربیتی به عنوان گرایش ترجیحی فرد بروز می کند نه اینکه گرایشی هنجار و هماهنگ با فطرت انسان باشد.
کلید واژه: همجنس گرایی، غریزه جنسی، دین، روانشناسی، اختلال
فصل اول
کلیات و مفهوم شناسی
1.کلیات
1.1. بیان مسئله:
یکی از ابعاد مهم انسان، جنبه ی جنسی و شهوانی او می باشد. نیروی جنسی به صورت غریزه ای بسیار قوی در نهاد انسان قرار داده شده است که باید به صورت صحیح و با توجه به نیازهای واقعی انسان، ارضا شود. سرکوب و ارضای ناصحیح و غیر طبیعی این غریزه صدمات جبران ناپذیر و هزینه های زیادی را در انسان به وجود می آورد. در اصطلاح، به ارضای ناصحیح غریزه ی جنسی، انحراف جنسی گفته می شود. انحراف جنسی صورت های مختلفی دارد که این نیرو را از مسیر طبیعی اش دور می کند.[1]
یکی از انحرافات جنسی موجود، همجنس گرایی[2] می باشد که به نوعی به ارتباط و گرایش جنسی میان دو جنس موافق گفته می شود. این نوع گرایش جنسی در ابتدا از سوی روانشناسان امری انحرافی و یک بیماری تلقی می شد، به طوری که برای آن راه حل و درمان تعریف کرده بودند. ولی به مرور زمان و با گسترش مبحث روانشناسی جنسی این نوع گرایش گرایشی طبیعی معرفی شد.[3] و از طبقه بیماری های جنسی خارج شد، به طوری که در یک نامه ای که خانواده ی یک همجنس گرا به زیگموند فروید داده بودند تا راه حلی برای این امر معرفی کند، فروید این گرایش را یک گرایش طبیعی جنسی[4] معرفی می کند که این نامه در مجله آمریکایی روانپزشکی در آوریل 1951به چاپ رسیده است.[5]
لازم به ذکر است که امروزه در اکثر کشورهای جهان با تصویب قوانین حقوقی و مدنی مختلفی، همجنس گرایی را یک حقوق اجتماعی و مدنی در نظر گرفته اند. که کشورهای همچون امریکا، سوئیس، فرانسه و سایر کشورهای غربی این نوع گرایش جنسی را تائید و حقوق مدنی برای همجنس گراها در نظر گرفته اند.[6]
همجنس گرایی از نظر ادیان توحیدی یعنی مسیحیت، یهودیت و اسلام امری ناپسند و گناهی نابخشودنی تلقی شده است. به طوری که مسیحیت همجنسگرا ها را ابزار شیطان در روی زمین می داند و یهودیت آن را گناه نابخشودنی و انحرافی شدید می خواند.[7] همچنین دین اسلام با توجه به این که غریزه جنسی و نوع ارضای آن را از مسائل مهم بر می شمارد، ارضای صحیح آن توسط زن و مرد را باعث سکون و آرامش بشری و از اهداف خلقت انسان به صورت زن و مرد دانسته[8] و راه صحیح آن را ازدواج میان زن و مرد بیان می کند[9] و روش های چون همجنس گرایی را یک انحراف جنسی دانسته و ارضای جنسی از این روش را کفر و هلاک کننده انسان می داند.[10] ولی در دین های شرقی و نوظهور از این امر گاهی به صورت مثبت و گاهی به صورت منفی یاد می شود.[11]
در این تحقیق ابتدا سعی شده است که نظرات و دیدگاههای تربیتی، فقهی، حقوقی و سایر دیدگاهها از منظر ادیان توحیدی و غیرتوحیدی (سایر ادیان) در باب غریزه جنسی و انحرافات آن به خصوص همجنس گرایی به صورت کامل و شفاف بیان گردد و سپس راهکارها و پیشگیری های پیشنهادی ادیان و یا توجیه و دلایل برخی ادیان در باب پذیرش این نوع گرایش جنسی و همچنین نظرات و نقدهای ادیان بر یکدیگر نیز بیان گردد، به طوری که ابتدا به بیان دیدگاه یهودیت و مسیحیت و سپس ادیان دیگر پرداخته و در آخر به بیان دیدگاه اسلام در مورد این گرایش جنسی می پردازیم. همچنین در فصلی دیگر به بررسی عوامل روانشناختی[12] و فیزیولوژیکی[13] همجنس گرایی از دیدگاه روانشناسان و روانپزشکان جنسی[14] – تربیتی[15] می پردازیم و با بیان عوامل گرایش به همجنس گرایی، این عوامل را یکی بعد از دیگری بررسی و در بوته نقد قرار خواهیم داد و در فصل آخر یا همان نتیجه گیری به مقایسه نظرات و دیدگاهها مختلف از سوی آموزه ها و قوانین دینی و همچنین نظریات علمی روانشناسان در باب این موضوع خواهیم پرداخت و دیدگاه کلی و نهایی خود را درباره ی این نوع گرایش جنسی و نوع برخورد با آن را بیان خواهیم کرد.
1.2. بیان اهمیت و ضرورت پژوهش
غریزه جنسی یکی از ابعاد مهم وجودی زن و مرد می باشد که نوع برخورد و نوع ارضای این غریزه جنسی در زندگی روزمره و حتی در بلند مدت برای انسان شرایطی را به وجود می آورد که تمام بخشهای زندگی او را تحت الشعاع قرار می دهد. از دیدگاه تمام روانشناسان و زیست شناسان، غریزه جنسی، جزء غرایز ثانویه و مادی انسان به حساب می آید، به این معنا که تمایل جنسی، یک تمایل طبیعی است ولی ارضای ناصحیح آن باعث مرگ انسان نمی شود، اما به ایجاد اختلالات بی شماری در انسان می انجامد که به صورت های مختلف، خود را نشان می دهد، از قبیل بیماری های روانی مانند وسواس و افسردگی و انحرافات جنسی مانند همجنسگرایی و خود ارضایی یا اختلالات جنسی مانند سرد مزاجی و ناتوانی جنسی.[16] برای همین این مسئله در ادیانهای توحیدی که وظیفه هدایت انسان به سوی کمال را برعهده دارند، یک امر اساسی و قابل توجهی می باشد. همچنین برخی روانشناسان مانند آبراهام مازلو[17] که روانشناسی انسان گرا است و بیشتر کار او در روانشناسی سلامت بوده، غریزه جنسی را جزء طبقات اول نیازها قرار داده و معتقد است برای رسیدن به مراحل بعدی زندگی باید نیاز جنسی به صورت صحیح ارضا و از ایجاد اختلالال در آن پرهیز کنیم.[18]
برای همین غریزه جنسی و انحرافات موجود در آن به خصوص همجنس گرایی، با اینکه در بین عموم مردم و برخی محققان به خاطر حیا و عفت عمومی به صورت پوشیده مطرح می شود، اما یک مسئله است که نمی توان از آن به راحتی چشم پوشی کرد و نمی توان این نوع گرایش جنسی را در یک عقیده خاص مطرح نمود، زیرا این امر در بین همه جوامع انسانی بدون توجه به گرایشات مذهبی و دینی آنها دیده می شود. و با توجه به اینکه درباره اختلالات جنسی و آسیب های پیش روی آن، از سوی عالمان دینی و دانشمندان روانشناسی و جامعه شناسی[19]، کتب و مقالات و یاداشتهای زیادی منتشر شده است، ولی اهمیت این موضوع بر ما پوشیده نیست که می توان با بررسی و مطالعه در بین آرای اندیشمندان و متون مکاتب دینی- عقیدتی مختلف، به مجموعه ای از آراء و نظریات مختلفی رسید که هر یک از آنها از زوایای مختلفی به این موضوع نگریسته اند؛ برخی از دید تربیتی و برخی دیگر از دید مدیریت امیال و لذایذ انسانی و بهره گیری فراوران از غریزه جنسی. و همچنین می توان با سهولت فراوان به مجوعه ای از نظرات عالمان دینی و آموزه های ادیان الهی و دانشمندان روانشناسی در علت و بوجود آمدن این نوع گرایش رسید. لذا با این ضرورت دست به تدوین پروژه تحقیقاتی می زنیم که، در آن اهم آراء و نظرات مهم دانشمندان و مکاتب دینی- عقیدتی در باب تاریخچه و علت گرایش به همجنس گرایی بیان شده باشد.
[1]. فقیهی، علی نقی، تربیت جنسی: مبانی، اصول و روشها از منظر قرآن و حدیث، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر، قم، ۱۳۸۷.
[2]. Homosexuality
[3]. www.en.wikipedia.org. دانشنامه آزاد ویکی پدیا، به نقل از دینز، وین، دایره المعارف همجنسگرایی، لندن،1990
[4]. Natural propensity of sexual
[5]. The American Journal of Psychiatry, April, 1951, 107, No. 10, pp. 786 and 787.
[6]. www.en.wikipedia.org دانشنامه آزاد ویکی پدیا، وضعیت قانونی و حقوقی همجنسگرایی در کشورهای گوناگون ،
[7]. لاویان، 18:22
[8]. سوره روم/آیه21 «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ ؛ و از نشانههاى او اینكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانههایى است براى گروهى كه تفكّر مىكنند!»
[9]. کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، دارالحدیث، قم، 1429ق، ج5، ص373
[10]. کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، ج5، ص544
[11]. رک: فعالی، محمدتقی، آفتاب و سایهها نگرشی بر جریانهای نوظهور، نجمالهدی، قم، ۱۳۸۶.
[12]. Psychology
[13]. Physiological
[14]. psychiatrist Sexual
[15]. Educational psychiatrist
[16]. فقیهی، علی نقی، تربیت جنسی، ص 16
[17]. Abraham (Harold) Maslow
آبراهام هَرولد مَزلو روانشناس انسانگرای آمریکایی میباشد. او امروزه برای نظریه «سلسله مراتب نیازهای انسانی»اش شناخته شدهاست. مزلو همچنین به عنوان پدر روانشناسی انسان گرا شناخته میشود.
[18]. هارلد مزلو، آبراهام، انگیزش و شخصیت، مترجم: احمد رضوانی، آستان قدس رضوی، مشهد، 1372ش، ص70.
[19]. sociology